TS Inter 1st Year Economics Notes Chapter 5 Market Analysis

Here students can locate TS Inter 1st Year Economics Notes Chapter 5 Market Analysis to prepare for their exam.

TS Inter 1st Year Economics Notes Chapter 5 Market Analysis

→ Market: The market is a mechanism where the activities of selling and purchasing of goods and services take place.

→ Perfect Competition: Perfect competition is a market where a large number of buyers and sellers exist. All goods are homogeneous and sold at the same price.

→ Monopoly: A monopoly is a market with a single producer and the product will not have any close substitutes.

TS Inter 1st Year Economics Notes Chapter 5 Market Analysis

→ Monopolistic Competition: It is a market where several firms will produce the same commodity with small differences. Here advertisement takes place.

→ Product differentiation: Small differences exist between the products of different firms. Their cross elasticity of demand is more.

→ Selling Costs: Firms will spend on advertisements to increase their sales. These expenses are called selling costs.

→ Oligopoly: Oligopoly is a market where a few firms produce the goods. The price of a good is decided independently or collectively by the firms.

→ Duopoly: Duopoly is a market where only two producers exist in the market. It is a limited form of oligopoly.

→ Equilibrium Price: Equilibrium Price is that price where demand and supply are equal in the market.

→ Equilibrium of a Firm: A firm is said to be in equilibrium at a point where it has no desire either to expand or to contract its output.

TS Inter 1st Year Economics Notes Chapter 5 మార్కెట్ విశ్లేషణ

→ వస్తు సేవల కొనుగోళ్ళు, అమ్మకాలు జరిగే ప్రదేశాన్ని మార్కెట్ అంటారు.

→ మార్కెట్ను విస్తీర్ణం, కాలవ్యవధి, పోటీని బట్టి వివిధ రకాలుగా వర్గీకరించవచ్చును.

→ విస్తీర్ణం ఆధారంగా మార్కెట్ను స్థానిక మార్కెట్, జాతీయ మార్కెట్, అంతర్జాతీయ మార్కెట్ అని మూడు రకాలుగా విభజిస్తారు.

→ కాల వ్యవధి ఆధారంగా మార్కెట్ను అతిస్వల్పకాలిక మార్కెట్, స్వల్పకాలిక మార్కెట్, దీర్ఘకాలిక మార్కెట్గా విభజిస్తారు.

→ పోటీ ఆధారంగా పరిపూర్ణ పోటీ మార్కెట్, అపరిపూర్ణ పోటీ మార్కెట్ అని రెండు రకాలుగా మార్కెట్ను విభజిస్తారు.

TS Inter 1st Year Economics Notes Chapter 5 Market Analysis

→ అనేకమంది అమ్మకందార్లు, కొనుగోలుదార్లు ఉండటం, సజాతీయమైన వస్తువు ఉత్పత్తి, సంస్థల స్వేచ్ఛా ప్రవేశం, నిష్క్రమణ, ఉత్పత్తి కారకాల గమనశీలత, రవాణా ఖర్చులు లేకుండుట, మార్కెట్లో ఒకే ధర ఉండటం అనేవి పరిపూర్ణ పోటీ లక్షణాలు.

→ కొనుగోలుదార్ల మధ్యకాని, అమ్మకందార్ల మధ్యకాని సంపూర్ణ పోటీ లేనటువంటి దానిని అసంపూర్ణ పోటీ అంటారు. దీనిలో ధర విచక్షణ ఉంటుంది.
ఈ అపరిపూర్ణ పోటీ మార్కెట్ ముఖ్యంగా నాలుగు రకాలు:

  1. ఏకస్వామ్యం
  2. ద్విస్వామ్యం
  3. పరిమితస్వామ్యం
  4. ఏకస్వామ్య పోటీ మార్కెట్

Leave a Comment